Sociální CRM |
Na trhu CRM se v poslední době začíná objevovat nový trend - sociální CRM, označované jako SCRM. Sociální CRM vzniká jako kombinace několika různých oblastí Webu 2.0 a klasického CRM. Podle analytiků porostou výdaje na SCRM mnohem rychleji než výdaje na tradiční CRM.
SCRM humanizuje řízení vztahů se zákazníkySociální CRM svým způsobem mění transakční vztah s klientem v jeho přímou interakci. V současné době se poměrně výrazně klade důraz na technickou stránku CRM, aniž se stejně důrazně rozvíjí sociální a lidský aspekt (trendy chování zákazníků), čímž nemůže dojít k plnému využití jeho potenciálu. Mnoho společností se soustředí jen na primární cíl automatizace. Lidé však mají různé cíle a motivace, často není jejich počínání racionální. Pozorování jejich komunikace a chování v rámci sociálních sítí může firmám pomoci lépe obstát v konkurenčním boji.
Nástrahy sociálního CRMNavzdory faktu, že SCRM je spíše proces než technologická platforma, dodavateli v této branži jsou v současné době z velké části jiné firmy, než ty, které známe z oblasti standardního CRM. Obvykle se jedná o firmy přicházející z oblasti služeb Web 2.0. Z renomovaných dodavatelů CRM se v oblasti SCRM pohybuje např. Salesforce.com díky svým sociálním nástrojům jako je Chatter, Jigsaw, či také společnost Oracle se CRM On Demand.
To podporuje také iniciativa kanadské University of Toronto, konkrétně její podnikatelská fakulta Rotman School of Management (RSM), jež začala nabízet kurzy zaměřené na propojení CRM se sociálními sítěmi. RSM se spojila s kanadskou pobočkou Microsoftu, aby společně vytvořily kurzy „sociálního CRM“ a související aplikace. Je to součást programu Rotman Executive Program Centre pro CRM Excellence. Účelem centra není jen poskytovat vzdělání. Chce také podněcovat komunitu expertů na CRM a sociální média, aby společně přispívaly k výzkumu na téma spolupráce těchto oblastí. Cílem je získat kolektivní znalosti lidí, jejich zkušenosti v této oblasti, odhalit mechaniky fungování sociálního CRM, strategie jednání a hlavní problémy, které je potřeba řešit.
Pokračování k této problematice můžete nalézt např. v článku "Sociální CRM a jeho přínosy" či "Posuňte své CRM o úroveň výš díky Social CRM" nebo také "3 největší přínosy, které získáte se social CRM". |
Komentáře
článek přesně vystihuje hlavní výhody, které sociální CRM nabízí a je určitě pravda, že to bude v budoucích letech běžná záležitost ve všech CRM systémem. Nicméně bych si dovolil rozšířit odstavec o nástrahách.
Přestože sběr všech zmíněných dat o zákaznících je pro obchodní proces velmi atraktivní, tak je třeba vzít v úvahu skutečnost, že pro zákazníky jsou jejich osobní data velmi citlivou záležitost a skutečnost, že je někdo sbírá, může být vnímáná zákazníky velmi negativně. A nic na tom nemění ani argument, že data napsaná v sociálních sítích jsou v podstatě veřejná.
Sociální CRM tak nebude jen o funkcionalitě, kterou CRM obsahuje, ale také o metodice a etice, s kterou budou data využívána. Řada firem si na toto téma bude muset vytvořit vnitrofiremní pravidla, aby se tato výhoda neobrátila proti nim.
Jaromír Holub
Sprinx Systems