Řízení obchodního případu v CRM |
Rozsáhlé (dlouhé) obchodní případy se standardně neuzavírají na základě impulzivních nákupních podnětů, ale vyžadují od klienta podniknout strukturovaný nákupní proces, který trvá několik dní až měsíců. Klíčovou výzvou pro vedení společnosti a jeho IT je zajistit, aby zákazník v každém bodě interakce se společností získal dokonalý zážitek. Od prvního styku zákazníka se společností (web, e-mail, telefonát, sociální sítě apod.) až po sjednání smlouvy a následnou péči musí mít zákazník dojem, že jedná s nejlepším možným partnerem pro řešení svého problému či potřeby. Nákupní proces má zjednodušeně následující fáze: uvědomění si potřeby změny, hledání řešení a zvažování alternativ a výběr dodavatele spolu s realizací nákupního rozhodnutí (sjednání smlouvy). Dodavatel a zákazník po sjednání smlouvy uzavírají dlouhodobý vztah, který nekončí nákupem, ale pokračuje péčí o zákazníka a následným servisem. V každé fázi životního cyklu klienta a obchodního případu je možné využít více softwarových nástrojů, které celý proces získání zákazníka usnadní. Informační systémy pomohou jednotlivým oddělením společnosti:
Marketing
Obchod
Vedení
Obr. č.1: Ukázka automatizované emailové kampaně "Díky automatizované e-mailové kampani se obchodníci nemusí věnovat neustálému opakování „samozřejmých“ benefitů vašich produktů" Životní cyklus klienta
Navázání kontaktuNejširší skupinou potenciálních zákazníků jsou firmy, které jsou vhodným uživatelem produktu nebo služby, kterou nabízíte. Ovšem ne všichni potenciální zákazníci si však uvědomují, že službu nebo produkt potřebují, nebo o ní vůbec ví. Proto je nutné s nimi navázat kontakt a důvody existence vašeho produktu nebo služby jim vysvětlit.
Uvědomění si nutnosti změnyJednou z metod, jak podpořit prodej vašich služeb nebo produktů, je propagace myšlenky, která stojí za pohnutkou tyto produkty tvořit a služby poskytovat. Vaše firma nebo její zástupci by se měli etablovat do role experta v oboru, zdroje znalostí, ke kterému se budou potenciální zákazníci vracet pro získání potřebného know-how. Prostřednictvím kvalitního obsahu je možné vašim potenciálním klientům otevírat oči například poodhalením cesty, kterou lze řešit jejich problémy a dosáhnout vytouženého cíle. Obr. č. 2: Fáze obchodního případu "V každé fázi obchodního případu je potřeba představit to nejlepší, co firma umí. Proto je třeba se každé fázi věnovat individuálně."
Nástroje pro identifikaci nákupního zájmuMimo zjevných nástrojů, jako je přímý telefonní kontakt s klientem nebo webový formulář, které by měly být zaneseny jako kontaktní aktivita v CRM systému, existují i sofistikovanější modely sledování chování zákazníků. Snadno dosažitelnou informací je monitoring vašich vlastních webových stránek, blogů, wiki a jiných veřejných zdrojů, které jsou ve vlastnictví vaší firmy. Ve spolupráci s outbound a inbound kampaněmi je možné pomocí nástrojů analyzujících pohyb návštěvníků vašeho webu zjišťovat, zdali a jak projevují aktivitu. Na základě jejich chování na vašem webu pak mohou obchodníci identifikovat potenciální zájem, zákazníka přímo kontaktovat a navázat konverzaci na téma nákupu vašeho produktu nebo služby. Dalším z dostupných nástrojů je též monitoring sociálních sítí, na kterých je možné identifikovat potenciálního zájemce o váš produkt či službu. Řešení umožňuje zejména na základě klíčových slov identifikovat jak aktivitu týkající se vašeho produktu nebo služby, tak i kategorie produktů, kterými se zabýváte. Při oslovování B2B zákazníků je též možné sledovat množství triggerů (spouštěčů), které identifikují možný zájem o vaše služby. Typickým triggerem je například oznámení expanze potenciálního klienta najmutím nového pracovníka, oznámení nových investic, nových produktů apod.
Hledání alternativ a nákupního rozhodováníVe chvíli, kdy si potenciální klient uvědomuje nutnost změny, začíná zjišťovat, jakým způsobem a s kým svůj problém vyřeší. Pokud jste již před touto fází vstoupili do konstruktivní konverzace, budete na prvních příčkách v žebříčku potenciálních dodavatelů. Pokud již klient ví, že potřebuje řešení jeho problémů a vstoupíte s ním do jednání o obchodním případu, zahajujete novou etapu vztahu s klientem, která by měla klienta utvrdit v tom, že je nabídka vaší firmy pro něho nejlepší alternativou.
Jak ale vyhrát v boji o zakázku?Důležitým aspektem boje o B2B zákazníka je individuální přístup k jeho potřebám. Aby se vaši obchodníci či konzultanti mohli zabývat konkrétními potřebami klienta, je vhodné, aby nemuseli myslet na prezentování zjevných benefitů. Po čase se zjevné benefity stávají pro obchodníka samozřejmostí a může se stát, že nebude klást dostatečný důraz na jejich prezentaci klientovi. To se pak může stát faktorem, který rozhodne o neúspěchu zakázky. Je tedy vhodné vytvořit pro každý produkt či službu sérii podpůrných materiálů, které na sebe převezmou úlohu prezentace zjevných benefitů a budou propagovat produkt v očích potenciálního klienta. klienta o nabízené řešení. Obr. č.3: Komunikace v průběhu konkrétního obchodního případu "CRM systém je pamětí společnosti. Pomůže vám, pokud se potřebujete vrátit k jakémukoli aspektu obchodního jednání."
Životní cyklus obchodního případu
Podpora obchodního případu v CRMKaždý obchodní případ má svou strukturu zahrnující fáze, které je potřeba individuálně sledovat. Některé fáze vyžadují přímou spoluúčast obchodníka a některé aktivity lze automatizovat pomocí aktivního CRM systému. Průběh obchodního případu je velmi závislý na odvětví vaší firmy nebo produktu. Dobrý CRM systém umožňuje upravit průběh obchodního případu na míru vašim produktům a službám. Typické fáze obchodního případu zahrnují:
Individuální přístup ke klientoviV kontaktu s firemním zákazníkem je nutné se maximálně věnovat řešení problémů, které zákazník považuje za prioritní. Sdělení musí být vždy jednoduché, hodnotné a v souladu s očekáváním zákazníka. Aby se mohli vaši obchodníci věnovat klientům individuálně i v delším horizontu a zároveň jejich poznatky o zákaznících zůstaly ve vlastnictví firmy, je nutné sledovat maximum interakcí s klientem přímo v CRM systému. Evidence aktivit nesmí obchodníky nadměrně zatěžovat. CRM systém má za úkol sledovat veškerou komunikaci, sjednané schůzky, zaslané dokumenty, interakce v sociálních sítích apod. Obr. č. 4: Nastavení workflow "Rutinní aktivity by měl realizovat systém. Obchodníci se díky tomu mohou věnovat zvyšování klientem vnímané hodnoty služeb a produktů."
Zapojení referenčních zákazníkůVhodnou metodou získávání nových zákazníků je též zapojení stávajících klientů jako referenčních zákazníků. Pokud se vám podaří zajistit pro klíčové potenciální zakázky možnost referenční návštěvy, případně telefonické konzultace se stávajícím klientem, využijte toho. Je to nejlepší cesta, jak překonat úvodní pochybnosti potenciálního klienta o vaší důvěryhodnosti. S dobrou referencí od stávajícího zákazníka překonáte velké množství překážek velmi rychle. Dobrý CRM systém, integrovaný do webové prezentace vaší firmy, může podpořit rozšiřování vašeho klientského portfolia prostřednictvím nástrojů na aktivní doporučení vaší firmy. Pravidelně též můžete posilovat reference formou širšího zapojení referenčních zákazníků v diskusích o vašich řešeních na sociálních sítích, doporučení nebo recenzí vašich řešení apod.
Automatizace obchodního workflowJakékoli aktivity, které se stanou s vyzrálostí obchodního modelu vaší firmy rutinním procesem, by měly být automatizované. Jen tak je možné růst a škálovat váš obchodní model. Úlohou CRM systému by mělo být zejména udržení důležitých obchodních případů v pozornosti obchodníka, propagační kampaň by měla zajistit automatické slaďování znalostí klienta o nabízeném řešení, vedení společnosti by mělo být informováno v případě, že proces u klíčových zakázek začíná kdekoli drhnout. Jan Šafka, ředitel společnosti Atollon, poskytovatel Atollon CRM řešení. |
Komentáře