Rozvoj hodnoty pro zákazníka |
Teorie managementu a marketingu definuje způsoby, jak je možné podpořit proces rozvoje hodnoty pro zákazníka. V tomto článku si přiblížíme dva obvyklé přístupy a to holistický a hodnotový přístup. Holistický přístupTento přístup můžeme definovat jako integrované zkoumání hodnoty, vytváření hodnoty a poskytování (sdělování) hodnoty za účelem vybudování dlouhodobých vzájemně výhodných vztahů a společně sdílené prosperity klíčových zúčastněných osob. Vytváření, udržování a obnovování hodnoty pro zákazníka pomáhá vytvářet vzájemná součinnost účastníků holistického přístupu, tedy zákazníka, společnosti a spolupracovníků s činnostmi založenými na hodnotě - kam řadíme průzkum, tvorbu a poskytování hodnoty. Obr. 1: Komplexní struktura holistického přístupu Hodnotový přístupAutorem hodnotového řetězce (value chain) je Michael Porter z Harvardské university. Model chápe firmu jako syntézu navrhování, výroby, dodání na trh a podpory výrobků. Hodnotový řetězec je tvořen devíti strategicky důležitými činnostmi, které vytváří hodnotu a cenu ve specifickém podnikatelském odvětví. Zmíněných devět činností rozdělujeme na pět primárních a čtyři sekundární činnosti, jak ukazuje obr. 2. Obr. 2: Obecně použitelný hodnotový řetězec V každé hodnototvorné činnosti by měla firma prošetřit své náklady a výkon a následně hledat způsoby, jak snížit náklady, či zlepšit výkony. Firma by při vyhodnocování svých nákladů a výkonů měla také sledovat svoji konkurenci a poměřovat se s ní, event. se poměřovat s nejlepšími společnostmi v daném oboru. Úspěch firmy nezávisí pouze na tom, jak dobře vykonává každé oddělení svou práci, ale rovněž na tom, jak dobře jsou koordinovány činnosti různých oddělení k provádění klíčových podnikatelských procesů. Mezi ně nutně patří také proces řízení vztahů se zákazníky (CRM). Pro úspěch firmy je důležité hledat konkurenční výhody také mimo své operace, tedy v hodnotových řetězcích dodavatelů, distributorů a zákazníků. Již mnoho společností uzavřelo partnerské vztahy s určitými dodavateli a distributory k vytvoření lepší sítě poskytování hodnoty, nazývané také logistický řetězec. Čerpáno z knihy: KOTLER, P., KELLER, K. Marketing management. |
Komentáře