Investovat do IT v době globální krize? |
Od posledního kvartálu minulého roku sledujeme určitou změnu poptávky na trhu. Globální ekonomická krize je v plném proudu a dnes nedokáže nikdo předpovědět její konec. Analytici, pro něž je predikce dalšího vývoje denním chlebem, vydávají prohlášení, z nichž není jasné, jak dlouhé trvání bude tento ekonomický stav ještě mít. Na straně druhé se ale není čemu divit – ten, kdo by dnes dokázal předpovědět příští vývoj a odhadnout dobu konce této krize, by byl horkým kandidátem Nobelovy ceny za ekonomii.
Dvě možnostiOvšem i v této pohnuté a negativními zprávami naplněné době společnosti potřebují působit tak, aby dokázaly úspěšně čelit negativnímu vlivu ekonomické krize. Každá společnost k tomu přistupuje způsobem sobě vlastním, ale dá se říct, že existují dvě základní možnosti, které je dnes možné uplatnit z hlediska IT strategie. První možností je zastavení jakýchkoli investicí do IT a překlenutí doby s řešeními, která jsou k dispozici, s nadějí, že po ukončení krize nastanou lepší časy pro investice i v této oblasti. Tento názor není moc šťastným řešením, protože takovéto zastavení investic, například do posilnění vztahu se zákazníkem, může v konečném důsledku znamenat, že doba pro jeho obnovu už nemusí nikdy přijít. Druhou možností, která je četnější, je pokračování investic do IT, ovšem s určitými obměnami ve skladbě řešení. Od posledního kvartálu minulého roku sledujeme určitou změnu poptávky na trhu po řešeních, která by se dala shrnout do dvou velkých oblastí. Druhou skupinu řešení tvoří řešení na podporu vztahů se zákazníkem. V době, kdy se bankovní a překlenovací úvěry stávají téměř nedosažitelnými, jsou zákazníci vnímáni jako jediný zdroj příjmů konkrétní společnosti, a musím potvrdit, že některé společnosti si tuto skutečnost plně uvědomují a cítí potřebu zaměřit pozornost na své již existující zákazníky, protože v opačném případě se o ně postará jejich konkurence. Poučení z krizového vývojeJeště stále je na trhu hodně společností, které krácení rozpočtů v IT a hlavně v marketingu považují za rozumný tah, který sníží jejich celkové výdaje a udrží profitabilitu společnosti na přijatelné výšce, i když celkový zisk klesá. Tato krize je dnes velmi často přirovnávána k velké hospodářské krizi z roku 1929, ale protože IT v daném období prakticky neexistovalo, je poměrně těžké vzít si »poučení z krizového vývoje« dané doby. Na straně druhé dnes máme možnost podívat se do nedaleké minulosti, kdy byl svět svědkem menšího ekonomického zpomalení a odvětví IT bylo už dostatečně rozvinuto na to, aby výsledky rozhodnutí společností do IT mohly nyní posloužit jako dobrý příklad. Zdroj: “Justifying Marketing Expenditures in a Down Economy”, Marketing Leadership Council, September 2002
Dvakrát měř…Období ekonomické krize by nemělo být obdobím úplného zastavení investic do IT, což dokazuje výše uváděná studie, ale obdobím, v němž by společnost měla zvažovat své priority, svoji strategii působení na trhu vůči svým zákazníkům a podle toho volit investice do projektů s největší přidanou hodnotou a návratností.Jan Ferjo
CEE Business Development Manager, SAP ČR Tímto tématem se dále zabýváme a rozvíjíme v sekci CRM fóra
|
Komentáře