Jak si udržet své zákazníky v době krize?

Tisk

Současná  situace na trhu přináší pro firmy nelehkou situaci, se kterou se musí vyrovnat.  Hlavní úlohou firem je udržet si svoje zákazníky, získat nové zákazníky, udržet si postavení na trhu, prodej a snažit se minimalizovat náklady.

Proto každá z firem hledá odpoveď na otázku: "Jak si udržet své zákazníky v době krize?" či "Je investice do CRM řešení v čase krize ta správná?" Tímto tématem se budeme zabývat také v této anketě CRM fóra.


Bc. Martina Bellová, nezávislý konzultant

Jedným z postupov, ktoré prináša so sebou hospodárska kríza, je investícia do IT technológií. Firmy môžu investovať napríklad do CRM systémov, ktoré na trh prinášajú rôzny dodávatelia, čo spôsobuje rozmanitosť ponúkaných systémov a pestré možnosti výberu pre firmy. Naskytá sa pre nich tak príležitosť vybrať si cenovo dostupný CRM systém a zároveň čo najvhodnejší, čo sa týka funkcionality.

CRM slúži na budovanie dlhodobých a efektívnych vzťahov so zákazníkmi. Ide o investíciu na dlhšie obdobie, ktorá prinesie firme pravdepodobne úspech v čase opätovného ekonomického rastu. Firmy, ktoré investujú do CRM v čase krízy, mali by dosiahnuť rýchlejší rast v čase expanzie ako konkurencia, čo môžu využiť na získanie nových zákazníkov a väčšieho podielu na trhu.

Propracovaný CRM systém využíva všetky dostupné informácie vo firme. Jeho cieľom je poskytnúť čo najkvalitnejšie, najkomplexnejšie a najaktuálnejšie informácie týkajúce sa trhu, konkurencie, zákazníkov a firmy.

CRM v čase krízy pomôže pri:

  • udržaní zákazníkov,
  • zvýšení efektívnosti práce zamestnancov,
  • odstránení nadbytočných činností vo firme,
  • redukovaní nákladov,
  • zdokonalení marketingových aktivít a pod.

Firma, ktorá  má záujem o CRM systém sa môže rozhodnúť pri kúpe medzi dvoma druhmi:

  1. On - Demand (hostiteľský)

    Je cenovo dostupnejší a jednoduchší, pretože hardvérové aj softvérové zložky sú spravované inou firmou.

  1. On - Premise

    Firma preberá  celú kontrolu nad CRM systémom.

Je len na manažmente firmy ako sa rozhodne konať v čase krízy. Správnou investíciu do IT technológie môže ušetriť a následne získať nad konkurenciu výhodu v podobe stálych a dobrých vzťahov so zákazníkmi.

 


Daniel Machart, ředitel firmy SYSTEGRA s.r.o. zabývající se vývojem programu Databox CONTACT

Spíše bych se zaměřil na tuto problematiku z jiného pohledu, než jakou použít technologii nebo jak velká/malá investice mě čeká v době krize, kdy se u velkého množství firem jedná čistě o přežití. Obecně platí, že každá profese vyžaduje určité pracovní nástroje a bez nich se nedají tvořit hodnoty.  Každý elektrikář potřebuje ke své práci šroubovák, i když by mu stačil obyčejný kuchyňský nůž, nicméně raději investuje do kvalitního nástroje než se trápit s nožem.

Stejný model platí v obchodu. Každý obchodní zástupce může cestovat hromadnou dopravou, ale všichni si uvědomujeme jaké potíže a zpoždění by to v jeho práci znamenalo, proto je efektivnější zainvestovat do služebního auta. Dále obchodník potřebuje kontaktovat zákazníky telefonicky, k tomu stačí již zavedená pevná linka, ale opět si všichni uvědomujeme, že mobilní telefon je dobrá investice. Potom prodejce kontaktuje zákazníky a dohaduje pro firmu tak potřebné obchody. Bohužel to není tak idylické a uzavření obchodů se vleče delší dobu. Během této doby proběhne řada jednání, ze kterých vyplývá spousta dalších činností a kontaktů samozřejmě přibývá. V tu chvíli si každý neuvědomí, že ta spousta informací je třeba někam zaznamenat a s využitím důmyslných funkcí je využívat ve svůj prospěch – například, za jakými zákazníky jezdí služební auto, kolik hovorů z mobilního telefonu je třeba na uzavření obchodu apod. Další podpůrnou akcí, může být finančně nenáročný e-mailový marketing, který je postaven právě na informacích od prodejců a může být přesně zaměřen na cílovou skupinu zákazníků, přičemž se nejedná o spam.

Dle mého názoru, by program pro evidenci obchodních aktivit měl být standardním pracovním nástrojem každého prodejce a každý CRM systém by měl především pomáhat prodejci při jeho každodenní práci. Vedlejším efektem je schopnost systému měřit a analyzovat. To platí především v době krize, kdy se od obchodníků očekává větší aktivita a důslednější kontrola. Myslím, že dané téma vystihuje i náš reklamní slogan „Přestali Vám zákazníci z nebe padat? Přišel čas se o ně začít starat!“

 

 

Ing. Miloš Kašuba, vedoucí divize existující zákazníci - ekonomické programy

kasuba_milosPráve čas krízy by mali silné spoločnosti využiť na to, aby posilnili a vylepšili svoje fungovanie. Teraz je ten vhodný čas popracovať na firemných procesoch a nastaviť ich použitím CRM tak, aby sa lepšie postarali o súčasných zákazníkov a tiež získali jednoduchšie nových. Kríza silných hráčov na trhu môže aj posilniť, napr. niektoré iné firmy neprežijú a vhodnou stratégiou je možné získať ich pôvodných zákazníkov.

Na trhu je množstvo CRM systémov, niektoré sú robustné a sú samostatným programom. Existujú však aj menšie riešenia, ktoré sú súčasťou podnikového ekonomického systému. Takáto forma obvykle nie je finančne veľmi náročná a navyše zamestnanci sa naučia v nej pracovať relatívne rýchlo, pretože tento ERP systém už poznajú - teda aj časové hľadisko je kratšie.

Garanciu investície do CRM systému nedá zákazníkovi žiaden dodávateľ SW. Treba si uvedomiť, že samotný CRM systém nie je zárukou úspechu, je to len nástroj, teda všetko podstatné spočíva vo vytvorení dobrého systému v rámci konkrétnej firmy a v schopných zamestnancoch, ktorí budú systém napĺňať údajmi a využívať pri svojej práci.

Komentáře

avatar Martin Dudek
0
 
 
Dobrý den, řekl bych, že je samozřejmě výhodné v době krize investovat do CRM systému, ale jak již bylo naznačeno, tak se jedná o dlouhodobou investici v řádech milionů a nikdo v současné době nechce do takové investice jít. V současné době se firmy zaměřují spíše na investice, které jim přinesou návratnost v krátkodobém horizontu.
Na druhé straně právě v dnešní době vidíme velký růst on-demand řešení, kde máte téměř nulovou investici, a výhody přináší uvedené řešení v krátké době. Donedávna zde existovalo asi dvouleté zpoždění v tomto způsobu pořízení softwaru za vyspělejším světem, ale právě krize toto zpoždění dohání. V posledních měsících roste poptávka po SaaS řešeních.
Firmy si uvědomují, že je levnější pracovat se současnými zákazníky než získávat nové, což je v současné době velmi nákladné vzhledem k předpokládanému zisku. Zároveň ale nechtějí investovat. Odpovědí na tyto požadavky je právě hostovaný CRM systém ať už Dynamics CRM, Salesforce, InTouch a podobně.

Martin Dudek
Project Manager CRM Hosting
avatar AeraceOpess
0
 
 
Балконы под ключ в Чернигове и области (утепление балконов, остекление балконов) – купить металлопластиковые окна и двери Чернигов, Нежин, Прилуки, Славутич, Мена, Корюковка, Щорс. Заказав балконы или металлопластиковые окна у нас, Вы получите высококачественные изделия по самой доступной стоимости!
окна чернигов, балконы
окна цена
металлопластиковые окна чернигов отзывы
avatar AlenaFlurb
0
 
 

Получение биогумуса из навоза при помощи биотехнологий и биопрепаратов
avatar Anodius
0
 
 
V oblast SaaS CRM riešení vrelo odporúčam Salesforce CRM, aktuálne globálne #1 CRM riešenie. Viac info nájdete tu https://www.anodius.com/sk/sluzby/crm-solutions/salesforce-crm
Pouze registrovaní uživatelé můžou přidat komentář
 


Nejohebnější informační systém pro malé a střední firmy.

HR systém Vema - komplexní informační systém pro řízení firmy.

eWay-CRM Free - pořiďte si jednoduché CRM zdarma integrované do programu Microsoft Outlook.
CRM portál
-->