Diskuse o zavedení a používání CRM systémů se obvykle zaměřuje primárně na dvě oblasti – buďto celkovou koncepci CRM metodiky (cross-prodej, zvyšování loajálnosti, zvýšení efektivity podnikání, personální management atd.), anebo funkční a architektonické charakteristiky (pořizovací náklady, náklady na přizpůsobení řešení, požadavky na databázi nebo provozní zařízení atd.). V zásadě je to pochopitelné - podle mého názoru otázky řízení vztahů se zákazníky (CRM) patří do oblasti řízení non-finančního a v této oblasti zajisté není jednoho jasného doporučení.
Jsou ale některé všeobecné výhody CRM řešení, které v různé míře může získat každá společnost. Popis těchto výhod může být užitečný při rozhodování o zavedení CRM systému nebo jeho efektivnějšího využití.
Jedním z obvyklých možností CRM systému je plánování prodeje, včetně rychlé reakce na odchylky skutečných údajů v plánovacím období od schválených ukazatelů. Je zřejmé, že všechny obchodní podniky, které chtějí v dnešní době přežít, musí realizovat plánování své činnosti. Plánování prodeje obecně má tyto hlavní cíle:
- Zajištění přijatelné úrovně příjmů
- Eliminace peněžních mezer (cash gap)
- Zajištění zásob
- Plánování zatížení lidských a jiných zdrojů
- Získání podílu na trhu
Podívejme se, jak probíhá plánování a operativní řízení procesů prodeje ve společnosti, která nevyužívá ve své praxi CRM SFA řešení (sales force automation - automatizaci prodeje).
V tomto případě jsou základem pro plánování údaje z finančních systémů. Podle těchto údajů s dostatečně vysokou přesností můžeme určit relativní a absolutní nárůst prodeje v období (roku, čtvrtletí, měsíce atd.). Na základě těchto údajů je také možné získat i koeficienty sezónnosti, tj. údaje o nejvíce a nejméně úspěšném obchodním období pro tento typ podnikání. Do procesu plánování je nutné také zahrnout průměrné údaje o dynamice daného segmentu trhu nebo odvětví. Pojďme se podívat, jak to funguje v praxi:

Obrázek 1. Údaje o prodejích v předchozích obdobích a plánované částky na aktuální období.
Tabulka ukazuje, že plán prodeje jsme obdrželi na základě ročního zvýšení tržby a multi-sezonního výkyvu v objemu prodeje ve společnosti.
Na základě údajů z účetních systémů lze snadno určit požadované (plánované) výše tržeb za období. Ale stačí jen tyto údaje? Údaje o objemu tržeb, jež jsme při tomto plánování obdrželi, vycházejí z minulosti! Předpokládám repliku skeptického čtenáře - ale proč bych měl o tomto přemýšlet? Úkolem prodejců je realizovat plán – pokud nesplňují, tak budou propuštěni. Ale nezapomeňte na to, že prodejci jsou pouze zaměstnanci a odpovídat za finanční situaci ve společnosti bude její řídící struktura. Podíváme se, jak se díky CRM systému můžeme vyhnout tomuto scénáři.
Abychom si mohli být jisti v obchodním plánování, potřebujete vědět tři skutečnosti:
- Jakou částku společnost dostane od stávajících zákazníků?
- Jakou částku je nutné získat od nových zákazníků?
- Bude sestavená zákaznická databáze dostatečná pro řešení problémů 1. a 2.?
Získat tyto výsledky pomohou tři speciální marketingové nástroje, které jsou přítomny prakticky v každém CRM systému:
- ABC analýza
- XYZ analýza
- Prodejní pipeline reporting
Podrobný popis těchto nástrojů a jejich matematického aparátu lze snadno vyhledat z různých zdrojů, takže se omezím jen na krátkou definici: ABC analýza ukazuje podíl prodejů jednotlivým zákazníkům na celkovém zisku, mezi nejcennější klienty – kategorie <<A>> - patří ti, kteří jsou jako první v pořadí a jejichž kumulovaný zisk tvoří 50% a více z celkového obratu.
XYZ analýza ukazuje spolehlivost klienta, klienti s nejnižší hodnotou tohoto ukazatele (kategorie "X") jsou loajální zákazníci, kteří pravidelně nakupují u společnosti, s nejvyšší hodnotou zmíněného ukazatele (kategorie "Z") pak nejméně loajální, nakupující u společnosti v nepředvídatelných intervalech.
Z těchto definic můžeme konstatovat, že nejhodnotnější zákazníci jsou ti, kteří zároveň patří do kategorie "A" a "X". Příklad takové situace je zobrazen na obrázku:
Obrázek 2. ABC/XYZ analýza zákazníků
Jak můžeme tohoto využít při plánování? Jak jsem uvedl výše, objem prodeje v období je součet prodeje starým a novým zákazníkům. Prodeje stávajícím zákazníkům snadno dostaneme z prodeje zákazníkům z "X" a "Y", pro objem prodeje kategorie "Y" zavedeme korekční faktor, např. 0.6. To je nezbytné pro zlepšení spolehlivosti plánování. S největší pravděpodobností výše očekávaného prodeje stávajícím zákazníkům bude menší než bylo plánováno, pak objem prodeje novým zákazníkům je definován jako rozdíl mezi celkovou sumou prodeje a množstvím prodeje stávajícím zákazníkům:
S n = S Plan - S Star
Aby se zvýšila pravděpodobnost prodeje novým zákazníkům, tak existuje další CRM nástroj – tzv. "Sales Funnel".
"Sales Funnel" - model rozdělování klientů od okamžiku prvního kontaktu až do podpisu smlouvy.
Při plánování objemu prodeje novým zákazníkům nezapomeňte na to, že prodejní proces může trvat poměrně dlouho a obvykle neskončí v přesně plánovaném období. Stále je třeba mít na paměti, že výše a počty běžného prodeje musí přesně odpovídat součtu Sn získanému dříve. S přihlédnutím na oborovou „vhodnost“ klientů pro společnost je nutné zohlednit také jistou míru ztrátovosti. Jinak se může stát, že plán nebude splněn. Je důležité také to, že kontrola stavu obchodování v různých fázích prodeje umožňuje větší důvěru v budoucnost (obchodní forecast). Přesněji tak víte, jaký objem prodeje novým zákazníkům lze očekávat ve společnosti zítra, za měsíc, rok atd. Příklad takového nástroje je uveden v číslech:

Obrázek 3. Sales Funnel (počet zakazniků)
Na tomto obrázku vidíme, že prodeje ve společnosti jsou v neustálé krizi. Další obrázek ukazuje, že přestože je aktuálně v obchodním oddělení vše v pořádku, zanedlouho bude realizace plánu obtížná:

Obrázek 4. Sales Funnel (častka prodeje)
V tomto článku byly zkoumány základní principy použití CRM systému v procesu plánování. Samozřejmě, že výsledek závisí nejen na matematických výpočtech a analýzách zákazníků, ale také na úrovni zaškolení personálu, aktivitě konkurentů a dalších faktorech.
Využití automatizace obchodního plánování v rámci CRM systému se následně může stát jasnou konkurenční výhodou pro Vaši společnost!
Autor článku vč. překladu ruského originálu na www.crm-practice.ru:
Dmitrij Stepanov Project Manager Portál "CRM Praxe"
|
Komentáře