Vyplatí se získat nového zákazníka? |
Žádný zákazník není věčný. S tímto musí každá společnost počítat a neustále pracovat na získávání nových zákazníků a konvertovat je na zákazníky pravidelné (vracející se). To vyžaduje jisté investice do marketingu, které mohou snadno převýšit budoucí skutečný výnos. To se nestane, pokud si dopředu spočítáte celoživotní hodnotu zákazníka (Customer Lifetime Value) a snadno tak posoudíte, jaké slevy nebo motivace můžete konkrétním zákazníkům poskytnout, aby investice byla stále zisková.
Jakou hodnotu má váš zákazník?Někteří zákazníci jsou cennější než jiní. Jde o to, o kolik jsou skutečně cennější? Čím déle zákazník zůstává zákazníkem, jeho hodnota pro vás jako firmu v průběhu času nadále roste. Například loajální zákazník navštěvující pekařství dvakrát týdně v průběhu celého roku přinese zisk přibližně 10.000 Kč. Pokud zůstane věrný po celá léta, můžeme směle hovořit o statisících. Nebylo by hezké mít stovky nebo tisíce takových loajálních zákazníků, kteří se podílejí na pravidelném příjmu pro vaše podnikání?
Co je celoživotní hodnota zákazníka (CLV)Tento ukazatel se nazývá Customer Lifetime Value (CLV), neboli celoživotní hodnota zákazníka. Můžeme si jej vysvětlit jako předpokládaný zisk, který nám zákazník vygeneruje během doby, kdy je naším zákazníkem. Důležitým parametrem je konkrétní délka životnosti, podle které budeme odhadovat předpokládaný výnos. U některých typů podnikání (např. telefonní operátoři) může být délka životnosti odvislá od podepsané smlouvy. U většiny zákazníků však poměřujeme hodnotu zákazníka s délkou životnosti 1 měsíc, 6 měsíců, či 1 rok. Protože hodnota zákazníka je finální zisk, je třeba tuto hodnotu nejprve očistit o veškeré náklady, které souvisí s objednávkou. Alfou i omegou při určování a systematickém zvyšování Customer Life Time Value jsou kvalitní online marketingové instrumenty, které vám napoví chování zákazníků před, během a po nákupu – jejich zvyklosti. Z nich můžete při troše šikovnosti vysledovat trendy a ty následně aplikovat na ostatní zákazníky, které ještě neznáte, ale kteří jsou si v mnoha oblastech podobní s těmi, které sledujete. Snadno se tak dopátráte až k překvapivě přesným a pravdivým údajům o tom, jak se vám který zákazník vyplatí z hlediska investic do marketingu a jak v souvislosti s tím poroste váše podnikání.
|