Jak pracovat s daty v CRM?

Tisk

Zhruba 30 % až 60 %. Takový je podle některých odhadů počet CRM projektů, které selžou. Upozorňuje na to Martin Doyle, šéf společnosti DQ Global, která se zabývá řízením kvality dat. Právě špatná data jsou hlavní příčinou problémů s CRM. Pro každou firmu je proto klíčové data správně připravit a vědět, kdy po jakých sáhnout.

 Data, která chcete v CRM mít, přichystejte pokud možno ještě před jeho zavedením. Musíte je vyčistit od chyb, nepřesností a duplicit. Poté je potřeba vše ověřit a připravit k převedení do CRM.

Důležité je, aby se data do systému dostala ve správné podobě. Pokud data do CRM nahráváte pomocí jiného programu, ověřte si, že vše funguje, jak má.


Nenechte data „zdivočet"

Důležité je, zadávat nová data do CRM vždy ve stejné podobě. Vyhnete se tak duplicitám a nesrovnalostem.
Pokud se ale takové chyby objeví, musíte je opravit co nejrychleji. Jinak budou narůstat a práce se systémem se tak zbytečně zkomplikuje.


Pracujte se správnými daty

Mít data „pouze“ v pořádku ale nestačí. Pokud vám mají opravdu prospět, musíte s nimi umět pracovat. Znamená to nejen je správně analyzovat a vyčíst z nich trendy, ale také vybrat ze záplavy nejrůznějších údajů přesně ty, které potřebujete.

Existuje proto několik způsobů jak data těžit. Liší se podle toho, k čemu data potřebujete. Mezi pět základních podle Business2Community patří:

  • Hledání anomálií – hodí se pro vyhledávání odlišného či netypického chování. Můžete z nich získat zajímavé informace například o chování určitých zákazníků. Klienty tak můžete lépe segmentovat.
  • Zjišťování vztahů – jedna z nejdůležitějších technik v CRM. Pomáhá odhalovat vztahy mezi různými daty a lépe poznat zákazníky a jejich chování. Díky tomu jej poté můžete lépe předvídat.
  • Shlukování – shlukování neboli clustering vyhledává datové soubory, které mají některé podobné rysy. Pomáhá tak pochopit podobnosti a rozdíly mezi daty.  Díky tomu najdete například zákazníky s podobnými zvyky a můžete upravit třeba cílení jednotlivých kampaní.
  • Klasifikace – získává informace o datech, podle kterých jednotlivé datové soubory roztřídí do různých kategorií. Usnadní tak například práci s e-maily. Podle určité IP adresy, odesílatele nebo třeba použitých slov je automaticky rozdělí na spamy, běžné e-maily nebo třeba důležité zprávy.
  • Regrese – hledá souvislost mezi různými daty a ukazuje, které proměnné souvisí s jinými. Zobrazí přitom pouze ovlivněné proměnné, a ne ty, které samy ovlivňují. Díky tomu získáte přehled například o spokojenosti zákazníků a o tom, co ji ovlivňuje.

 Pokud víte, jaké informace potřebujete a máte data v pořádku, stačí jen zvolit příslušnou analýzu. A podle výsledných dat připravit ty nejvhodnější kroky.


Autor: RAYNET CRM