CRM a open source

Tisk

Open source, tedy software s veřejně dostupným zdrojovým kódem, nabývá na zájmu uživatelů. Nevyhnul se ani takové oblasti, jako je CRM.
Open source se často zaměňuje se softwarem zdarma. Prakticky se to většinou překrývá, a tak si software se zveřejněným zdrojovým kódem zpravidla můžete legálně nainstalovat a provozovat bez nutnosti platit jakékoliv licenční poplatky. Častým případem je dvojí licence, kdy kromě bezplatné verze existuje také varianta komerční, která může mít rozšířenou funkcionalitu, zaručenou podporu nebo jiné výhody.

To platí např. i o patrně nejznámějším open source CRM řešení, kterým je SugarCRM.
Ani použití bezplatného open source softwaru ale neznamená, že máte vše zadarmo. Systém je jedna věc a implementace funkčního CRM řešení pak věc druhá. U CRM řešení, které předpokládá zavedení řady individuálních procesů specifických pro danou firmu, to platí bezpochyby dvojnásob.


Výhody pro CRM

Důležitá je především otevřenost zdrojového kódu, která zajišťuje flexibilitu používaného řešení. Je totiž možné, abyste si funkcionalitu přizpůsobili vlastními silami a neplatili drahé zakázkové (customizační) úpravy. Customizace softwaru je podstatně jednodušší a levnější než u softwaru uzavřeného.

V případě open source může být jen na uživateli, co vše bude takový sofware umět. Rozdíly v tomto směru od proprietárního softwaru shrnuje Michal Drda ze společnosti MDA Open Solutions: "Uživatel přesně ví o detailech chování aplikace, a to na úrovni zdrojového kódu aplikace, nikoli pouze na úrovni dokumentace. Důležitý je aspekt svobodné volby a rozšiřitelnosti. U closed source řešení je zákazník předem omezen na dodavatele a síť jeho autorizovaných integrátorů, jejich cenovou politiku a způsob spolupráce. Rozšíření aplikace je možné jen pomoci standardních bodů rozšíření, předem stanovených výrobcem. Open source produkt je možné rozšířit jakýmkoli způsobem a může to udělat zákazník samotný nebo jakýkoli dodavatel, který má patřičné kompetence."
Je ovšem třeba dodat, že v případě individuálních úprav je nutná i obezřetnost, aby se neprojevily komplikace třeba při upgradu. Ale i na to existuje cesta – pokud své rozšíření funkcionality dáte k dispozici zpět komunitě, můžete dosáhnout toho, že se stane integrální součástí dalšího vývoje příslušného open source řešení.


Obavy a záruky

Nabízí se otázka - když má open source tolik výhod, proč se nepoužívá ve větší míře? Objektivním problémem může být to, že pro danou oblast a požadovanou funkcionalitu prostě existuje jen komerční řešení. Častá je obava z absence záruk, z ukončení vývoje nebo nedostatečné podpory takovéhoto řešení. Odborníci z firem, které jsou aktivní na poli open source, mají ale v rukávu i přesvědčivé protiargumenty.

"Třeba za SugarCRM stojí stejnojmenná vývojářská firma, kterou tento projekt živí velmi dobře. Nebezpečí jejího krachu považuji za minimální. Navíc jde o otevřený kód, na jehož dalším vývoji se může pokračovat i bez podpory mateřské společnosti. Systém používají miliony zákazníků – i pokud by tvůrce softwaru skončil, určitě by se našlo alternativní řešení," vyvrací obavy Petr Čmuchálek ze společnosti AiVision.

Že open source nutně znamená horší podporu, si nemyslí ani Pavel Pohořský ze společnosti SugarFactory: "Pokud zákazník zvolí placenou verzi, nemusí se ničeho takového obávat. Například SugarCRM vlastní doslova armádu programátorů, kteří neustále pracují na vylepšení a odstraňování chyb. Jejich produkt je distribuován po celém světě díky husté síti partnerských firem. Další vývoj a podpora k produktu jsou tak zajištěny."


S nezaručitelsností dalšího vývoje u open source softwaru polemizuje Michal Drda: "Úplně stejně může zastarat proprietární software. Pokud se to stane, často bývá snazší realizovat nějaký druh kontinuity nebo přechod k alternativě z open source řešení. Zde je tato obava úplně lichá a měla by být směrována spíš na adresu proprietárního softwaru," uzavírá Drda.



Autorem článek je Alexander Lichý